Bank wiedzy:

Zmiany w składaniu sprawozdań finansowych

Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości przewiduje zmiany w sposobie składania sprawozdań finansowych. Dotyczą one m.in. składania podpisów przez jednostkę.

Najważniejsza różnica objąć ma podpisywanie sprawozdań w jednostkach zarządzanych wieloosobowo. W obecnym stanie prawnym art. 52 ustawy o rachunkowości przewiduje konieczność podpisania sprawozdania przez wszystkich członków wieloosobowego organu kierującego jednostką. Projektowane brzmienie tego przepisu zakłada podpisanie sprawozdania przez wszystkich członków organu albo przez jedną osobę wchodzącą w jego skład. Korzystanie z tej drugiej możliwości ma być dobrowolne. Wymagać będzie jednak złożenia przez pozostałych członków organu oświadczeń, że sprawozdanie spełnia wymogi przewidziane w ustawie. Odmowa złożenia oświadczenia wymagać będzie pisemnego uzasadnienia. Ministerstwo Finansów będące autorem projektu podkreśla jednak dobrowolny charakter korzystania z nowej możliwości. Podmioty posiadające w tym zakresie swoją utrwaloną praktykę nie będą musiały od niej odstępować.

Zmianie ma ulec także forma sprawozdania sporządzanego przez emitentów. Ma ono przybrać format przewidziany w rozporządzeniu Komisji UE 2019/815. Pozostałe jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej również będą sporządzać sprawozdania finansowe i sprawozdania z działalności w formacie przewidzianym rozporządzeniem 2019/815. Umożliwi to odczytywanie sprawozdań finansowych sporządzanych w tym formacie bez posiadania dodatkowego oprogramowania.

opracował: Adam Rajewski
adwokat, doradca podatkowy (numer wpisu 13619)